در مورد برزک بیشتر بدانیم

آنجا که سلسله جبال زاگرس در ساحل کویر ، آرام می گیرد تا در میان  کوههای بلند و ستبرش مامنی برای مسافر خسته کویر بوجود آورده تا از افتاب جانکاه و طوفان شن ناآرام کویر، دمی در سایه سار چنار و بید بیاساید و خستگی سراب کویر را در لطافت آب تسکین بخشد، شاهکاری ازهنر زیبای طبیعت جلوه گر می شود. در این شاهکار به دور از هیاهوی شهر و غوغای دود وترافیک ، سبزه زارهای زیبا و بکر دیده می شود که گویی مناظری از بهشت است.  

 

در جنوب غربی کاشان و در دامنه کوههای سر به فلک کشیده ی کرکس دره ی بزرگ و پهناوری وجود دارد به نام برزک. توسعه طولی شهر در مسیر دره ای سرسبز ، وجود چشمه سارهای متعدد با آب قابل توجه که باعث گسترش باغهای میوه در طول دره شده است،آن را به باغ شهری زیبا تبدیل کرده که همچون نگینی در منطقه خودنمایی می کند و هوای آن مشام جان را عطرآگین کرده و هر دوستدار طبیعت را به سمت خود می کشاند  

 

 

 

وجود کاریزها،چشمه های جوشان و رودخانه قدیمی که در میان شهر و کشتزارها روان است، مناظری از جنگلهای طبیعی را برایمان تداعی می کتد و برخورداری از فاکتورهای متعدد جذب توریست ( جاذبه های طبیعی ،آثار و ابنیه های تاریخی و برگزاری همایش ها و جشنواره ) برزک را به بزرگترین و مهمترین قطب گردشگری کاشان تبدیل کرده است. 

 

سابقه برزک به 5000 سال قبل برمی گردد. وجه تسمیه ی آن برز به معنای سرزمین بلند و مرتفع که واقع در کوهستان است و این بلندی و خشکی در میان آب باشد و(ک) ، که تصغیر است و در مجموع برزک به معنای تپه کوچک است. از آثار تاریخی و دیدنی این شهر می توان به زیارتگاه سراج الدین بن موسی بن جعفر ، حمام دوره صفویه ، اب انبار قاجاریه، آسیاب آبی قدیمی، تپه تاریخی قلعه ، آبشار و رودخانه و جاده تفریحی توریستی سعدآباد، چشمه احمد آباد و... اشاره کرد که برخی از این آثار به همت و تلاش شهرداری احیاء و ترمیم شده است.

 

 

بخش برزک بزرگترین تولیدکننده ی گل و گلاب شهرستان کاشان می باشد که با تولید بیش از 67% گل و 70% گلاب ، نقش مهمی را در اقتصاد منطقه به عهده دارد. نیز برزک به دلیل کوهستانی و مرتفع بودنش، عرقیات و گلاب به دست آمده در آن از کیفیت بالاتری برخوردار است. گلاب مرغوب تولیدشده در کارگاه های برزک علاوه بر مصارف داخل کشور،به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی نیز صادر می شود. تعداد 75کارگاه سنتی گلابگیری در برزک وجود دارد که مجموعا 402 دیگ گلابگیری را شامل می شود. 

 

 

 

شهر برزک با جمعیتی بالغ بر5000نفر در یک منطقه کوهستانی ،در دامنه کوههای کرکس و در فاصله حدودا 45 کیلومتری کاشان و 60 کیلومتری میمه و 55 کیلومتری دلیجان و در مسیر جاده ای قرار دارد که از یک طرف به آزاد راه اصفهان-تهران و ازسمت دیگر به اتوبان کاشان_قم ختم می شود.

وجود سازه های آهکی در اطراف و به ویژه در بخش جنوبی منجر به تقویت آبهای زیرزمینی منطقه گردیده است. ارتفاع آن از سطح دریا 1600 تا 3588 متر می رسد. چهار کوه برزک را چون نگین زمردین در برگرفته است: از جنوب کوه کمربمبرل ،از غرب کوه شید ،از شرق کوه کارگ و از شمال کوه کمرآله.

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد چهارشنبه 21 دی‌ماه سال 1390 ساعت 04:34 ب.ظ http://http://www.basijokeshvar.blogfa.com/

سلام

هوای برزک به به
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد